Τις επιστροφές φόρου στους οφειλέτες του Δημοσίου, ακόμα και σε εκείνους που έχουν προχωρήσει σε ρύθμιση των χρεών τους, θα μπλοκάρει η εφορία, μετά από σχετική εντολή της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών.Ο αυτόματος συμψηφισμός που κάνει σήμερα η εφορία μεταξύ επιστροφών φόρου και χρεών προς το Δημόσιο επεκτείνεται και στις περιπτώσεις οφειλετών του Δημοσίου που βρίσκονται σε διαδικασία ρύθμισης του χρέους τους, ακόμα και αν πληρώνουν κανονικά τις δόσεις τους.
Το φαινόμενο να εντάσσονται πολλοί οφειλέτες του Δημοσίου στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων χρεών και στη συνέχεια, αφού καταβάλουν κάποιες δόσεις και εξασφαλίσουν τα ευεργετήματα που προβλέπονται (φορολογική ενημερότητα κ.ά.) δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους οδήγησε την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στην απόφαση να ζητήσει από τους εφόρους να εφαρμόσουν αυστηρά τον ισχύοντα νόμο (Ν. 3943/31.03.2011) και να αφαιρέσουν από τις επιστροφές που περιμένουν οι φορολογούμενοι οφειλέτες του Δημοσίου κάθε παλαιό χρέος.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου, οι εφορίες θα πρέπει να συμψηφίζουν με τα ποσά των επιστροφών φόρου:
-Βεβαιωμένες οφειλές για χρέη προ το Δημόσιο, είτε είναι ληξιπρόθεσμα είτε όχι.
-Βεβαιωμένες οφειλές που για οποιονδήποτε λόγο καταβάλλονται τμηματικά.
-Βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή.
-Παραγεγραμμένες οφειλές, οι οποίες αντιτάσσονται σε συμψηφισμό για μία τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής τους.
-Βεβαιωμένες οφειλές που για οποιονδήποτε λόγο καταβάλλονται τμηματικά.
-Βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή.
-Παραγεγραμμένες οφειλές, οι οποίες αντιτάσσονται σε συμψηφισμό για μία τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής τους.
Στον οφειλέτη του Δημοσίου θα επιστρέφεται μόνο το ποσό του φόρου που απομένει μετά την αφαίρεση των χρεών.
Στις περιπτώσεις όπου μετά και τον συμψηφισμό απομένει χρέος, εάν ο υπόχρεος δεν σπεύσει να το ρυθμίσει, τότε θα αντιμετωπίσει κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, όπως προβλέπει ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η υπαγωγή των ληξιπρόθεσμων οφειλών στις νέες ρυθμίσεις δεν αναστέλλει το μέτρο της κατάσχεσης απαιτήσεων του οφειλέτη εις χείρας τρίτων. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν ένας οφειλέτης ενταχθεί στις νέες ρυθμίσεις, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έχουν το δικαίωμα να προχωρούν σε κατασχέσεις ποσών που αυτός δικαιούται να εισπράξει από τρίτους.
Έκρηξη ληξιπρόθεσμων
Η απόφαση δεν είναι καθόλου άσχετη και με την εικόνα που εμφανίζουν οι εισπράξεις από τις ρυθμίσεις (πάγια ρύθμιση και «τελευταίας ευκαιρίας»), οι οποίες τέθηκαν σε εφαρμογή τον περασμένο μήνα.
Τα σύννεφα είχαν φανεί από το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς από το 1,4 δισ. ευρώ που έπρεπε να είχε εισπραχθεί από τις παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές βάσει μνημονίου εισπράχθηκαν μόλις 723 εκατ. ευρώ, ενώ έως το τέλος του 2013 θα πρέπει να εισπραχθεί 1,9 δισ. ευρώ.
Τα σύννεφα είχαν φανεί από το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς από το 1,4 δισ. ευρώ που έπρεπε να είχε εισπραχθεί από τις παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές βάσει μνημονίου εισπράχθηκαν μόλις 723 εκατ. ευρώ, ενώ έως το τέλος του 2013 θα πρέπει να εισπραχθεί 1,9 δισ. ευρώ.
Τα ληξιπρόθεσμα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 60 δισ. ευρώ, εκ των οποίων οι οφειλές ΦΠΑ ανέρχονται σε 13,134 δισ. και καλύπτουν το 22,2% του συνόλου των χρεών προς το Δημόσιο, ενώ οι οφειλές από φόρους εισοδήματος φθάνουν τα 10,612 δισ. ευρώ και αναλογούν στο 18% των συνολικών ληξιπρόθεσμων χρεών.
Με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία, φαντάζει ακατόρθωτη η μνημονιακή δέσμευση για έσοδα 2,739 δισ. ευρώ έως το 2017 από τις νέες ρυθμίσεις, εν μέσω βαθιάς ύφεσης και έλλειψης ρευστότητας.
Με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία, φαντάζει ακατόρθωτη η μνημονιακή δέσμευση για έσοδα 2,739 δισ. ευρώ έως το 2017 από τις νέες ρυθμίσεις, εν μέσω βαθιάς ύφεσης και έλλειψης ρευστότητας.
Χωλαίνουν και οι έλεγχοι
Τα προβλήματα ωστόσο δεν περιορίζονται μόνο στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Εκτείνονται και στο πεδίο των ελέγχων, όπου αναζητούνται τρόποι να καταστούν ποιοτικότεροι και αποτελεσματικότεροι.
Για παράδειγμα, οι προσωρινοί έλεγχοι της εφορίας δεν έχουν καλύψει ούτε το μισό του πλάνου που είχε τεθεί.
Η εφορία βεβαίωσε φόρους και πρόστιμα 64,9 εκατ. ευρώ, αλλά εισπράχθηκαν 13,9 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 21,4% στο πεντάμηνο, ενώ το μνημόνιο προβλέπει την είσπραξη του 45% των βεβαιωμένων ποσών για το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Για παράδειγμα, οι προσωρινοί έλεγχοι της εφορίας δεν έχουν καλύψει ούτε το μισό του πλάνου που είχε τεθεί.
Η εφορία βεβαίωσε φόρους και πρόστιμα 64,9 εκατ. ευρώ, αλλά εισπράχθηκαν 13,9 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 21,4% στο πεντάμηνο, ενώ το μνημόνιο προβλέπει την είσπραξη του 45% των βεβαιωμένων ποσών για το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η ψαλίδα ανοίγει και στους ελέγχους των φορολογουμένων μεγάλου πλούτου, αφού με βάση το μνημόνιο έως το τέλος του έτους θα πρέπει να ολοκληρωθούν 910 τακτικοί έλεγχοι και να έχει εισπραχθεί το 65% των βεβαιωμένων φόρων και προστίμων, ενώ μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί 211 έλεγχοι, έχουν βεβαιωθεί 15,5 εκατ. ευρώ και έχουν εισπραχθεί μόνο 5,8 εκατ.
Η αποτυχία επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί στα καυτά μέτωπα των ληξιπρόθεσμων και της φοροδιαφυγής έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μαύρης τρύπας στο σκέλος των εσόδων του προϋπολογισμού, η οποία ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, εξέλιξη που δυναμιτίζει τις προσπάθειες για πρωτογενές πλεόνασμα.
Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι οι δανειστές έχουν ήδη κρούσει τον κώδωνα των νέων μέτρων που έρχονται, αφού η τρόικα στην τελευταία της έκθεση προβλέπει πιθανή αποτυχία, εκφράζοντας αμφιβολίες ακόμη «και για την πολιτική βούληση της ελληνικής πλευράς να προωθήσει τις απαραίτητες ενέργειες - μεταρρυθμίσεις για την τόνωση των εσόδων», σημειώνοντας μάλιστα «σημαντική καθυστέρηση» στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων.
Έρχονται οι ιδιώτες
Το οικονομικό επιτελείο, για να καλύψει τη μαύρη τρύπα των εσόδων, μελετά πολύ σοβαρά μεγαλύτερη εμπλοκή ιδιωτών στον μηχανισμό των ελέγχων, υιοθετώντας από την τελευταία έκθεση του ΔΝΤ την πρόταση του Ταμείου σύμφωνα με την οποία «η πιο ριζοσπαστική προσέγγιση είναι η δημιουργία ενός οργανισμού εσόδων, που θα βρίσκεται εκτός του δημοσίου τομέα». Ταυτόχρονα στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής σχεδιάζει να ενστερνιστεί μέτρα που έχουν αποδώσει στις ΗΠΑ, όπως αναζήτηση «πληροφοριοδοτών» και προστασία τους, ηλεκτρονικό φακέλωμα, αλλά και διαπόμπευση όσων εμπλέκονται σε υποθέσεις φοροδιαφυγής και ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
Ειδικότερα, στο νέο «πακέτο» μέτρων που εκπονείται κατά της φοροδιαφυγής, με στόχο τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τη δικαιότερη κατανομή των βαρών, εξετάζεται να περιληφθούν τα εξής:
-Επιστράτευση και προστασία πληροφοριοδοτών της εφορίας, στους οποίους μάλιστα σχεδιάζεται να δίνονται ειδικά κίνητρα, ενώ στο υπουργείο Οικονομικών θα δημιουργηθούν ειδικά κέντρα υποδοχής των καταγγελιών.
-Διαπόμπευση των φοροφυγάδων, μέσω δημοσιοποίησης των ονομάτων τους, μέτρο που ελπίζεται ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά.
-Ηλεκτρονικό φακέλωμα με στοιχεία από το Δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα εν όψει της κατάρτισης του νέου περιουσιολογίου, αλλά και υιοθέτηση νέων ηλεκτρονικών συστημάτων για την καταβολή των φόρων, προστίμων και τελών στις τράπεζες
-Διαπόμπευση των φοροφυγάδων, μέσω δημοσιοποίησης των ονομάτων τους, μέτρο που ελπίζεται ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά.
-Ηλεκτρονικό φακέλωμα με στοιχεία από το Δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα εν όψει της κατάρτισης του νέου περιουσιολογίου, αλλά και υιοθέτηση νέων ηλεκτρονικών συστημάτων για την καταβολή των φόρων, προστίμων και τελών στις τράπεζες
Πηγή: euro2day.gr,enikos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου